Do podstawowych zadań Wydziału należy:
- zatwierdzanie projektów budowlanych,
- udzielanie pozwoleń na budowę,
- udzielanie pozwoleń na rozbiórkę,
- wydawanie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych w oparciu o przepisy ustawy Prawo budowlane,
- rozpatrywanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nie objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę,
- przyjmowanie zgłoszeń o rozbiórce nie objętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia,
- nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na rozbiórkę,
- nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym i zatwierdzanie projektu budowlanego,
- stwierdzanie wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę,
- prowadzenie spisu spraw wpływających do wydziału zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt,
- archiwizowanie i przechowywanie dokumentacji budowlanej,
- rejestrowanie dzienników budowy,
- prowadzenie rejestrów wniosków i decyzji o pozwoleniu na budowę, pozwoleniu na rozbiórkę oraz zgłoszeń,
- formułowanie wniosków do miejscowych planów zagospodarowanie przestrzennego,
- uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uzgadnianie projektów decyzji o warunkach zabudowy,
- przenoszenie decyzji o pozwoleniu na budowę na rzecz innej osoby,
- rozstrzyganie o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku lokalu lub nieruchomości oraz warunków korzystania z tego budynku, lokalu lub nieruchomości,
- rozpatrywanie zgłoszeń dotyczących zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
- wydawanie zaświadczeń stwierdzających spełnienie wymagań, dotyczących samodzielnych lokali,
- udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie,
- wydawanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
- wydawanie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych w oparciu o przepisy ustawy o transporcie kolejowym,
- współpraca z obsługą prawną Starostwa w prowadzeniu postępowań egzekucyjnych w zakresie budownictwa.
Do podstawowych zadań Wydziału należy:
- podejmowanie czynności związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół i placówek oświatowych, których zakładanie i prowadzenie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, należy do zadań powiatu,
- podejmowanie czynności związanych z tworzeniem jednostek obsługi ekonomiczno – administracyjnej szkół i placówek,
- przygotowywanie projektów planów sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych, z uwzględnieniem szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu oraz projektów zmian tej sieci,
- podejmowanie czynności nadzorczych nad działalnością szkół i placówek, w szczególności w zakresie spraw finansowych, administracyjnych, przestrzegania przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły i placówki oraz innych wynikających z obowiązujących przepisów prawa,
- przygotowywanie odpowiednich dokumentów oraz podejmowanie czynności zmierzających do powołania komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora szkoły lub placówki,
- przygotowywanie odpowiednich dokumentów związanych z powierzaniem stanowiska dyrektora szkoły i placówki lub z odwoływaniem z tego stanowiska,
- przygotowywanie dokumentów związanych z udzieleniem zgody na utworzenie w szkole, zgodnie z obowiązującymi przepisami, dodatkowych stanowisk wicedyrektorów lub innych stanowisk kierowniczych,
- przygotowywanie opinii dotyczących powierzania przez dyrektora szkoły lub placówki stanowisk wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych oraz odwoływania z tych stanowisk,
- przygotowywanie dokumentów związanych z procesem dokonywania oceny pracy dyrektora szkoły lub placówki oraz nauczyciela, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora,
- prowadzenie postępowania i przygotowywanie dokumentów związanych z wydawaniem zezwolenia na założenie publicznej szkoły lub placówki, o których mowa w pkt. 1, przez osoby prawne inne niż jednostka samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne, a także dokumentów dotyczących udzielenia zgody na likwidację takich szkół,
- podejmowanie czynności zmierzających do przejęcia dokumentacji zlikwidowanej szkoły publicznej prowadzonej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną,
- podejmowanie czynności zmierzających do przejęcia dokumentacji zlikwidowanej szkoły publicznej prowadzonej przez Powiat, z wyjątkiem dokumentacji przebiegu nauczania,
- przygotowywanie odpowiednich dokumentów oraz podejmowanie czynności zmierzających do likwidacji szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat,
- przygotowywanie odpowiednich dokumentów oraz podejmowanie czynności związanych z utworzeniem zespołu szkół lub placówek, wyłączeniem z zespołu niektórych szkół lub placówek, włączeniem do zespołu szkół lub placówek oraz z rozwiązaniem zespołu szkół lub placówek,
- przygotowywanie projektów statutów dla nowo utworzonych szkół i placówek oraz zespołów szkół lub placówek,
- analiza i przygotowywanie odpowiednich dokumentów związanych z prowadzeniem rekrutacji na dany rok szkolny,
- analizowanie i przygotowywanie do zatwierdzenia arkuszy organizacji szkół i placówek oświatowych oraz aneksów do tych arkuszy,
- prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
- prowadzenie postępowania i przygotowywanie dokumentów związanych z wydaniem zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz dokumentów związanych z odmową wpisu do tej ewidencji,
- prowadzenie postępowania i przygotowywanie dokumentów związanych z nadawaniem i cofaniem szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej,
- prowadzenie i nadzorowanie dokumentacji dotyczącej udzielania dotacji niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym,
- przygotowywanie projektów dokumentów ustalających tryb udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół i placówek oświatowych,
- przygotowywanie dokumentów dotyczących:
- zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego,
- zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć oraz zwalniania od obowiązku realizowania tych zajęć dyrektorów, wicedyrektorów oraz nauczycieli pełniących inne stanowisko kierownicze w szkole,
- określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których taki wymiar nie został określony w Karcie Nauczyciela,
- regulaminu wynagradzania nauczycieli w danym roku kalendarzowym,
- określenia wysokości nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowych zasad jego przyznawania i wypłacania,
- prowadzenie spraw osobowych dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
- prowadzenie bieżącej współpracy z organem sprawującym nadzór pedagogiczny oraz z Centralną Komisją Egzaminacyjną i właściwą Okręgową Komisją Egzaminacyjną, a także z innymi organami i podmiotami mającymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, wpływ na działalność szkół i placówek oświatowych,
- prowadzenie współpracy z gminami powiatu cieszyńskiego w szczególności w zakresie kontroli realizacji spełniania obowiązku nauki oraz prowadzenia rekrutacji, w tym w formie elektronicznej, do szkół ponadgimnazjalnych, prowadzonych przez Powiat Cieszyński,
- inicjowanie kursów i szkoleń dla kadry kierowniczej szkół i placówek oświatowych,
- prowadzenie postępowania i przygotowywanie odpowiednich dokumentów związanych z nadawaniem stopnia nauczyciela mianowanego, w tym w szczególności:
- przyjmowanie wniosków nauczycieli wraz z załączoną dokumentacją,
- analizowanie złożonych wniosków i dokumentacji pod względem formalnym,
- przygotowywanie dokumentów związanych z powołaniem komisji egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego,
- prowadzenie rejestru zaświadczeń o zdaniu egzaminu, wydanych przez komisję egzaminacyjną,
- przygotowywanie aktów nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego,
- prowadzenie spraw i przygotowywanie odpowiednich dokumentów związanych podziałem środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli i rozliczaniem tego dofinansowania,
- przygotowywanie odpowiednich dokumentów związanych z kierowaniem do kształcenia specjalnego oraz podejmowanie czynności zmierzających do kierowania do kształcenia specjalnego,
- przygotowywanie odpowiednich dokumentów związanych z przydzielaniem godzin nauczania indywidualnego,
- przygotowywanie odpowiednich dokumentów związanych z udzielaniem pomocy zdrowotnej dla nauczycieli i nauczycieli emerytów,
- podejmowanie czynności nadzorczych w zakresie przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów,
- wykonywanie postanowień sądu rodzinnego w sprawie zastosowania środka wychowawczego w postaci umieszczenia w młodzieżowym ośrodku wychowawczym,
- ocena merytoryczna ofert składanych przez organizacje pozarządowe, w zakresie edukacji, o udzielenie dofinansowania lub sfinansowania realizacji zadań własnych powiatu,
- podejmowanie czynności nadzorczych i kontrolnych nad wydatkowaniem środków publicznych przez organizacje pozarządowe przy realizacji, oraz po jej zakończeniu, zadań własnych powiatu,
- przygotowywanie, na podstawie obowiązujących przepisów prawa, stosownych pism, wystąpień i wniosków o opinie, zgodę lub uzgodnienia w sprawach dotyczących edukacji,
- prowadzenie, w przypadkach przewidzianych w obowiązujących przepisach prawa, stosownych uzgodnień i konsultacji z innymi organami i podmiotami nadzorującymi działalność szkół i placówek oraz współpracujących ze szkołami i placówkami,
- gromadzenie w formie elektronicznej:
- danych zawartych w arkuszach organizacji szkół,
- danych Systemu Informacji Oświatowej,
- danych wymaganych w trakcie prowadzenia rekrutacji w formie elektronicznej,
- przygotowywanie stosownych materiałów i dokumentów na posiedzenia Rady Powiatu Cieszyńskiego, Zarządu Powiatu Cieszyńskiego oraz komisji Rady Powiatu Cieszyńskiego, wynikających z przyjętego planu pracy danego organu, poleceń lub innych aktów i dokumentów,
- przygotowywanie innych dokumentów, projektów aktów i pism wynikających z obowiązujących przepisów prawa dotyczących edukacji oraz podejmowanie, na podstawie obowiązujących przepisów, innych czynności i działań w sprawach dotyczących edukacji,
- koordynowanie spraw związanych z zapewnieniem obsługi prawnej szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat i współpraca w tym zakresie z obsługą prawną,
- przygotowywanie odpowiednich dokumentów oraz spraw związanych z przyznawaniem Stypendium Starosty Cieszyńskiego.
Do podstawowych zadań Wydziału należy:
W zakresie planowania budżetu:
- opracowywanie projektu budżetu Powiatu,
- opracowywanie planów finansowych,
- aktualizacja planów finansowych, przygotowywanie zmian,
- opracowywanie harmonogramu dochodów i wydatków,
- informowanie jednostek budżetowych i wydziałów o planowanych kwotach na każdym etapie planowania budżetu.
W zakresie rachunkowości:
- prowadzenie rachunkowości budżetu Powiatu,
- prowadzenie rachunkowości Starostwa,
- prowadzenie rachunkowości dochodów Skarbu Państwa,
- prowadzenie rachunkowości funduszy celowych.
W zakresie sprawozdawczości:
- sporządzanie sprawozdań budżetowych Starostwa,
- sporządzanie bilansu Starostwa, Skarbu Państwa i funduszy celowych,
- uzgadnianie sprawozdań jednostkowych jednostek organizacyjnych Powiatu,
- sporządzanie sprawozdań zbiorczych i łącznych,
- sporządzanie bilansu zbiorczego i skonsolidowanego Powiatu,
- sporządzanie sprawozdań o pomocy publicznej,
- sporządzanie sprawozdań statystycznych do GUS,
- sporządzanie sprawozdań o zaległościach jednostek organizacyjnych Powiatu,
- rozliczenie dotacji celowych w tym środków z funduszy unijnych,
- pozostałe sprawozdania wyżej nie wykazane w zakresie finansowym.
W zakresie wykonywania budżetu:
- opracowywanie materiałów dotyczących wykonania budżetu dla potrzeb Zarządu, Rady oraz jej komisji,
- analiza bieżącego wykonania budżetu:
- bieżący monitoring realizacji budżetu w celu wskazywania zagrożeń w realizowaniu budżetu,
- analiza przepływów pieniężnych w celu zabezpieczenia terminowej realizacji wydatków i możliwości lokowania wolnych środków na rachunkach bankowych,
- koordynowanie realizacji planu wydatków.
- Informowanie Zarządu o bieżącej sytuacji budżetu.
W zakresie pozostałych zadań bieżących:
- współpraca z bankami, funduszami i innymi instytucjami finansowymi w zakresie pozyskiwania i rozliczania kredytów, pożyczek, dotacji itp.,
- obsługa zadłużenia Powiatu,
- prowadzenie kas Starostwa, Skarbu Państwa i funduszy celowych,
- prowadzenie kasy zapomogowo-pożyczkowej,
W zakresie windykacji należności Powiatu, Skarbu Państwa i funduszy celowych:
- sporządzanie i wysyłanie wezwań do zapłaty i upomnień,
- sporządzanie informacji i zestawień o dłużnikach dla obsługi prawnej w celu wszczęcia postępowań egzekucyjnych,
- bieżąca współpraca z obsługą prawną oraz komórkami organizacyjnymi Starostwa, szczególnie w zakresie ujawnienia mienia dłużnika,
- w przypadku dokonania wpłaty przez dłużnika w trakcie postępowania egzekucyjnego sporządzanie informacji dla obsługi prawnej w celu ograniczenia egzekucji,
- przekazywanie wpłat i zaliczek na rzecz Sądu lub Komornika na podstawie poleceń przygotowanych przez obsługę prawną,
- rozliczanie wpłat wpływających od Komornika,
- archiwizowanie akt dłużników dotyczących postępowania sądowego i egzekucyjnego, po ich przekazaniu przez obsługę prawną,
- informowanie zainteresowanych komórek Starostwa o zakończeniu postępowania egzekucyjnego.
Referat Geodezji i Katastru
Do podstawowych zadań Referatu należy:
- zakładanie i prowadzenie w systemie teleinformatycznym powiatowych baz danych obejmujących zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej w zakresie baz danych ewidencji gruntów i budynków (EGB),
- utrzymanie operatu ewidencyjnego w stanie aktualności poprzez wprowadzanie udokumentowanych zmian,
- aktualizacja baz danych EGB na podstawie decyzji określającej przebieg granic i powierzchnię terenu zamkniętego,
- zawiadomienie o dokonanych zmianach w danych ewidencyjnych: organów podatkowych, wydziału ksiąg wieczystych sądu rejonowego, jednostki statystyki publicznej, starostów sąsiednich powiatów oraz właściwych podmiotów ewidencyjnych,
- przeprowadzenie modernizacji ewidencji gruntów i budynków,
- okresowa weryfikacja danych ewidencyjnych,
- ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnianiem,
- archiwizacja wycofanych danych ewidencyjnych,
- prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
- tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych rejestru cen nieruchomości (RCN)
- wpisywanie do ewidencji gruntów i budynków oraz rejestru cen nieruchomości danych wynikających z otrzymywanych odpisów dotyczących zmian danych ewidencji gruntów i budynków,
- przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości,
- współpraca z Głównym Geodetą Kraju w zakresie tworzenia i utrzymywania zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach,
- sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
- udostępnianie rzeczoznawcom majątkowym do wglądu zbiorów aktów notarialnych oraz orzeczeń sądowych i decyzji administracyjnych będących podstawą wpisów w ewidencji gruntów i budynków,
- gospodarowanie środkami finansowymi będącymi w dyspozycji wydziału w zakresie gromadzenia, aktualizacji, uzupełniania, udostępniania i zabezpieczania zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wyłączania materiałów z zasobu,
- wykonywanie zadań Starosty wynikających z ustawy o scaleniu i wymianie gruntów,
- wydawanie zaświadczeń o istnieniu gospodarstwa rolnego,
- tworzenie, aktualizacja i udostępnianie zbiorów metadanych infrastruktury informacji przestrzennych.
Referat - Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
Do podstawowych zadań Referatu należy:
- prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
- zakładanie i prowadzenie w systemie teleinformatycznym powiatowych baz danych obejmujących zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej w tym: geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000, szczegółowych osnów geodezyjnych,
- aktualizacja i prowadzenie ww. baz w sposób zapewniający interoperacyjność zawartych w nich zbiorów danych i związanych z nimi usług, w rozumieniu ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej,
- tworzenie, aktualizacja i udostępnianie zbiorów metadanych infrastruktury informacji przestrzennych,
- tworzenie i udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych, co najmniej w jednej ze skal tj. 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000,
- koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
- ochrona znaków geodezyjnych,
- weryfikacja opracowań przyjmowanych do zasobu,
- przyjmowanie i ewidencjonowanie przekazanych wyników zgłoszonych prac geodezyjnych,
- opatrywanie klauzulą urzędową dokumentów i materiałów przeznaczonych dla podmiotu, na rzecz którego wykonawca prac geodezyjnych, wykonuje prace geodezyjne,
- ocena przydatności użytkowej materiałów zasobu i wyłączanie z zasobu materiałów, które utraciły przydatność użytkową oraz przekazywanie do archiwum państwowego materiałów wyłączonych z zasobu,
- koordynowanie prac związanych z aktualizacją baz PZGiK realizowanych w trybie zamówień publicznych.
Referat - Geoinformatyki i Udostępniania Danych:
Do podstawowych zadań Referatu należy:
- prowadzenie serwisu Geoportal powiatu cieszyńskiego, który stanowi część infrastruktury informacji przestrzennej, umożliwia dostęp do zbiorów i usług danych przestrzennych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego prowadzonych przez Starostę,
- wykonywanie zarządzenia Starosty w sprawie serwisu Geoportal powiatu cieszyńskiego;
- rozwój aplikacji dziedzinowych oraz przeprowadzanie testów nowych wersji aplikacji;
- współpraca z autorami aplikacji dziedzinowych w zakresie zgłaszania propozycji ich rozbudowy o nowe funkcjonalności oraz usuwania zaobserwowanych błędów;
- weryfikacja merytoryczna oraz nadawanie i modyfikowanie uprawnień do modułów serwisu Geoportal oraz do aplikacji dziedzinowych;
- administrowanie Systemem Informacji Przestrzennej Powiatu Cieszyńskiego (SIP) w zakresie monitorowania działania systemu oraz zasilania danymi EGiB;
- współpraca z podmiotami zewnętrznymi korzystającymi z modułów serwisu Geoportal;
- współpraca z gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi organami administracji samorządowej w zakresie uzupełniania i bieżącej aktualizacji prowadzonych baz danych, integracja usług i pozyskiwanie danych z innych rejestrów publicznych na potrzeby PZGiK,
- udostępnianie materiałów z zasobu w postaci standardowych opracowań kartograficznych, tj. mapy zasadniczej oraz mapy ewidencyjnej a także kopii innych materiałów PZGiK,
- sporządzanie i wydawanie licencji określającej uprawnienia wnioskodawcy dotyczące możliwości wykorzystania udostępnionych materiałów zasobu,
- przyjmowanie zgłoszeń prac geodezyjnych oraz udostępnianie materiałów niezbędnych do realizacji tych prac,
- udostępnianie informacji z operatu ewidencyjnego w postaci wypisów z rejestrów, kartotek i wykazów, wyrysów z mapy ewidencyjnej, kopii dokumentów uzasadniających wpisy do bazy danych oraz plików komputerowych,
- naliczanie opłat za czynności związane z prowadzeniem powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
- wsparcie techniczne prac związanych z aktualizacją baz PZGiK realizowanych w trybie zamówień publicznych,
- współpraca z Wydziałem Informatyki i Cyberbezpieczeństwa w zakresie utrzymania i rozwoju infrastruktury aplikacyjno-sprzętowej na potrzeby wydziału.
Do podstawowych zadań Wydziału należy prowadzenie spraw z zakresu gospodarowania nieruchomościami znajdującymi się w zasobie nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu,
w tym:
- prowadzenie ewidencji zasobu nieruchomości,
- obrót nieruchomościami w szczególności w zakresie: sprzedaży, nabywania, zamiany, darowizny, zrzeczenia się, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, a także obciążania ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszenia jako wkładów (aportów) niepieniężnych do spółek,
- przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
- naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego, trwałego zarządu i innych należności za nieruchomości udostępniane z zasobu,
- ustalanie sposobu i terminu zagospodarowania nieruchomości gruntowych,
- wnioskowanie oraz opiniowanie podziałów nieruchomości,
- prowadzenie postępowania wywłaszczeniowego,
- przejmowanie mienia Skarbu Państwa na własność Powiatu,
- przejmowanie od Agencji Nieruchomości Rolnych na własność Powiatu nieruchomości, na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych,
- uzgadnianie wysokości odszkodowania z właścicielami lub użytkownikami wieczystymi gruntów wydzielonych pod drogi powiatowe,
- ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraża na to zgody,
- zwroty nieruchomości,
- wpisywanie do ksiąg wieczystych przejścia na rzecz Skarbu Państwa prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej,
- nieodpłatne przyznanie własności nieruchomości osobie uprawnionej, która przekazała gospodarstwo rolne państwu w zamian za rentę,
- przekazywanie Lasom Państwowym gruntów wchodzącym w skład zasobu, przeznaczonych do zalesienia,
- przejmowanie gruntów znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych w razie zmiany przeznaczenia gruntów leśnych lub rolnych na cele nieleśne lub nierolne,
- uczestniczenie w postępowaniach regulacyjnych w sprawach przywracania własności kościołom i gminom wyznaniowym,
- ustalanie odszkodowań w przypadku dokonywania zmian w pobliżu linii kolejowych,
- ustalanie i wypłacanie odszkodowań według zasad obowiązujących przy wywłaszczeniu nieruchomości,
- ustalanie odszkodowania za nieruchomości pozostające w dniu 31 grudnia 1998r. we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, nie stanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne, które z dniem 1 stycznia 1999r. stały się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego,
- ustalanie odszkodowania za nieruchomości, które z mocy prawa stały się własnością powiatów oraz gmin na podstawie przepisów ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych,
- nabywanie na rzecz Skarbu Państwa za zgodą właściwego urzędu skarbowego własności rzeczy lub praw majątkowych, w zamian za zaległości podatkowe,
- opiniowanie wniosków komunalizacyjnych,
- ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową oraz ustalanie w drodze decyzji wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej,
- orzekanie o nadaniu na własność nieruchomości,
- regulacja stanów prawnych nieruchomości, w związku z ustawą o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego,
- zabezpieczenie przed zniszczeniem i uszkodzeniem,
- zawieranie umów z dostawcami mediów i regulowanie płatności z tytułu ich dostawy,
- zawieranie umów związanych z obsługą nieruchomości, w tym zawieranie umów ubezpieczenia,
- bieżące utrzymywanie budynków i lokali we właściwym stanie technicznym w tym przeprowadzanie napraw i remontów,
- organizowanie i przeprowadzanie koniecznych przeglądów technicznych budynków oraz prowadzenie dokumentacji technicznej nieruchomości, zgodnie z przepisami ustawy prawo budowlane i innymi,
- zlecanie uprawnionym podmiotom sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej obiektów budowlanych i lokali mieszkalnych,
- sporządzanie deklaracji podatkowych i odprowadzanie podatków od nieruchomości,
- zawieranie umów najmu, dzierżawy, użyczenia oraz ich wypowiadanie,
- naliczanie i aktualizowanie czynszów za najem i dzierżawę,
- naliczanie odszkodowania za bezumowne korzystanie z nieruchomości,
- przygotowywanie projektów stosownych dokumentów (uchwał Zarządu i Rady Powiatu, zarządzeń Starosty) w sprawie stawek czynszów za najem i dzierżawę nieruchomości i ich przedstawianie właściwym organom,
- współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi w zakresie korzystania przez nie z nieruchomości oddanych (przekazanych) w trwały zarząd, w szczególności zawiadamianie właściwych organów o zawieranych przez jednostki umowach najmu, dzierżawy, użyczenia na czas oznaczony do 3 lat oraz występowanie o zgodę właściwych organów, jeżeli umowa najmu, dzierżawy, użyczenia jest zawierana przez jednostkę na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony,
- wystawianie faktur za należności związane z obrotem nieruchomościami,
- sporządzanie protokołów zdawczo-odbiorczych,
- powierzenia zarządzania nieruchomościami licencjonowanym zarządcom,
- zarządzanie nieruchomością wspólnot mieszkaniowych oraz dokonywanie rozliczeń ze wspólnotami mieszkaniowymi, których członkami jest Skarb Państwa albo Powiat,
- sporządzanie informacji i opracowywanie niezbędnych danych na temat zarządzanych nieruchomości,
- występowanie do wójta, burmistrza z wnioskami o wydanie decyzji zezwalającej na wycinkę drzew z terenu administrowanych nieruchomości, po uzyskaniu zgody odpowiednio Zarządu Powiatu lub Starosty,
- wyrażanie zgody w imieniu właściciela, na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości,
- wyrażanie zgody na zajęcie nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu, w tym ustanawianie służebności przesyłu w celu zakładania, przeprowadzania na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów, urządzeń technicznych służących do przesyłania płynów, pary, gazów, energii elektrycznej, urządzeń łączności publicznej, sygnalizacji oraz innych podziemnych i naziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, a także wykonywania ich remontu,
- wyrażanie zgody na przybliżanie się do granicy nieruchomości będących w zasobie Skarbu Państwa i Powiatu,
- wydawanie zaświadczeń o zaspokojeniu wierzytelności Skarbu Państwa i Powiatu, wpisanych w księdze wieczystej,
- przejmowanie na własność Skarbu Państwa mienia w trybie ustawy z dnia 20.08.1997r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 1997r., poz. 121, nr 770 z późn. zm.).
Do podstawowych zadań Wydziału należy:
W zakresie prowadzenia zadań inwestycyjnych Starostwa:
Przygotowanie inwestycji:
- opracowanie programu inwestycji (określenie zakresu potrzeb),
- zapoznanie się ze stanem faktycznym i prawnym dotyczącym terenu, na którym zlokalizowano inwestycję,
- przygotowanie założeń i wytycznych projektowych oraz uzgadnianie zakresu dokumentacji projektowej,
- uczestniczenie w bieżących ustaleniach projektowych oraz współpraca z projektantami w zakresie przygotowywanych przez nich dokumentacji,
- przygotowanie i przeprowadzenie przetargów,
- przygotowanie i przeprowadzenie zamówień podprogowych,
- przygotowywanie treści umów lub zleceń na:
- wykonywanie dokumentacji projektowo-kosztorysowych,
- realizację inwestycji,
- świadczenie usług nadzoru.
Realizacja inwestycji:
- prowadzenie nadzoru budowlanego lub zlecanie nadzoru,
- ewidencjonowanie i rejestrowanie ponoszonych nakładów odrębnie dla każdego zadania inwestycyjnego prowadzonego przez Wydział,
- uczestniczenie z ramienia Inwestora w naradach na budowach, kontrolach realizacji, wizjach lokalnych,
- przeprowadzenie odbiorów częściowych realizacji inwestycji,
- przeprowadzenie końcowego odbioru robót przy udziale użytkownika potwierdzone protokołem końcowego odbioru robót,
- informowanie Zarządu o bieżących problemach w realizacji oraz rozbieżnościach finansowych.
Rozliczenie inwestycji:
- wg poszczególnych źródeł finansowania przy współudziale Wydziału Finansowego,
- współuczestniczenie w komisji przekazania inwestycji do użytkowania po dokonaniu odbioru technicznego końcowego,
- przedkładanie okresowych sprawozdań Komisjom i Zarządowi o stanie realizacji inwestycji.
Okres gwarancji i rękojmi:
- przyjmowanie zgłoszeń od administratorów obiektów o występujących usterkach lub awariach na zakończonych zadaniach w okresie trwania gwarancji,
- wyznaczanie terminów usunięcia usterki lub awarii oraz przeprowadzanie przeglądów kontrolnych po terminie wskazanym na ich usunięcie,
- ustalanie terminów przeglądów oraz przeprowadzanie przeglądów gwarancyjnych z Wykonawcą robót i administratorem obiektu potwierdzonych protokołem przeglądu,
- sporządzanie protokołów z usunięcia usterki lub awarii.
W zakresie nadzoru i kontroli inwestycji prowadzonych przez jednostki organizacyjne Powiatu:
- udzielanie pomocy w zakresie przygotowania inwestycji w przypadku, gdy jednostki nie dysponują właściwie przygotowaną kadrą, po uzyskaniu zgody Zarządu,
- nadzór nad właściwym przebiegiem realizacji inwestycji, w przypadku jak w pkt. 1,
- kontrola rozliczenia inwestycji (poszczególnych etapów) oraz zatwierdzanie tych rozliczeń poprzez parafowanie protokołów odbioru inwestycji oraz wystawianych OT i PT w przypadku jak w pkt. 1.
Referat Rejestracji Pojazdów
Do podstawowych zadań Referatu należy:
- rejestracja, czasowa rejestracja, wyrejestrowywanie pojazdów,
- wydawanie decyzji w sprawie odmowy rejestracji pojazdów,
- wydawanie decyzji w sprawie nadania cech identyfikacyjnych pojazdu,
- prowadzenie akt ewidencyjnych indywidualnie dla każdego pojazdu,
- rejestrowanie zbycia pojazdów,
- określanie terminów badania technicznego pojazdów,
- kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne,
- prowadzenie depozytu, ewidencjonowanie i wydawanie dowodów rejestracyjnych i pozwoleń czasowych zatrzymanych przez uprawnione do tego organy,
- rejestrowanie zastrzeżeń i zastawów sądowych, celnych, skarbowych i innych uprawnionych organów,
- współpraca z policją, prokuraturą, strażą graniczną, urzędem celnym i innymi uprawnionymi organami w zakresie poszukiwania i identyfikacji pojazdów,
- weryfikacja dokumentów rejestracyjnych dla potrzeb innych organów rejestrujących i organów wymienionych w punkcie 10,
- rejestrowanie zmian konstrukcyjnych i rodzaju pojazdu,
- przekazywanie i aktualizacja danych o pojazdach do Centralnej Ewidencji Pojazdów,
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów,
- wydawanie i cofanie uprawnień do kontroli pojazdów diagnoście,
- nadzór nad stacjami kontroli pojazdów,
- czasowe wycofywanie pojazdów z ruchu.
Link do BIP - Rejestracja Pojazdów
Referat Prawa Jazdy
Do podstawowych zadań Referatu należy:
- wydawanie i wymiana uprawnień do kierowania pojazdami,
- zatrzymywanie i zwrot uprawnień do kierowania pojazdami,
- cofanie uprawnień do kierowania pojazdami,
- przywracanie uprawnień do kierowania pojazdami,
- przyjmowanie zawiadomień o utracie lub zniszczeniu prawa jazdy, a także o zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych w nim zawartych,
- wydawanie wtórników prawa jazdy,
- realizacja zawiadomień uprawnionych organów o zatrzymaniu prawa jazdy,
- wykonywanie orzeczeń sądów o zastosowaniu środka karnego - zakazu prowadzenia pojazdów,
- prowadzenie akt ewidencyjnych kierowców oraz osób bez uprawnień,
- przekazywanie i aktualizacja danych o kierowcach do Centralnej Ewidencji Kierowców,
- wydawanie zaświadczeń lub skierowań dla kierowców, na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji,
- kierowanie kierowców na kontrolne badania lekarskie, psychologiczne, kursy reedukacyjne,
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców,
- wpisywanie i skreślanie instruktorów nauki jazdy z ewidencji instruktorów,
- wydawanie i przedłużanie terminu ważności legitymacji instruktora nauki jazdy,
- nadzór nad ośrodkami szkolenia kierowców,
- generowanie numerów Profili Kandydatów na Kierowców,
- wydawanie i przedłużanie zezwoleń na pojazdy uprzywilejowane,
- udostępniania danych na wniosek uprawnionych organów,
- potwierdzanie autentyczności zagranicznych dokumentów prawa jazdy,
- wysyłanie zagranicznych dokumentów prawa jazdy do właściwych organów państwa które je wydało,
- wpisywanie i skreślanie do/z rejestru przedsiębiorcy prowadzącego Ośrodek Szkolenia Kierowców,
- prowadzenie ewidencji instruktorów/wykładowców nauki jazdy,
- wpisywanie i skreślanie instruktorów/wykładowców nauki jazdy z ewidencji instruktorów/wykładowców,
- redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie działań Referatu Praw Jazdy.
Do podstawowych zadań Wydziału należy:
W zakresie kultury i sztuki:
- prowadzenie rejestru instytucji kultury,
- prowadzenie prac związanych z tworzeniem i przekształceniem instytucji kultury,
- prowadzenie spraw związanych z Muzeum Śląska Cieszyńskiego, w tym nadzór nad:
- działalnością podstawową (powiększanie oraz opracowywanie zbiorów, konserwację eksponatów itp.),
- popularyzacją kultury i sztuki poprzez wystawy stałe i czasowe oraz prelekcje i lekcje muzealne,
- działalnością naukowo-badawczą,
- działalnością administracyjno-gospodarczą,
- nadzór nad zadaniami biblioteki powiatowej przejętymi na podstawie porozumienia przez Bibliotekę Miejską w Cieszynie, w tym:
- działalnością podstawową (rozwój czytelnictwa, zakupy zbiorów),
- popularyzacją czytelnictwa na obszarze powiatu cieszyńskiego poprzez konkursy czytelnicze, prelekcje, szkolenia,
- sprawami finansowymi,
- popularyzacja i promocja imprez kulturalnych i pomoc w ich realizacji,
- podejmowanie działań wspierających rozwój twórczości artystycznej i amatorskiego ruchu artystycznego,
- prowadzenie spraw związanych z dziedzictwem kulturowym i rozwojem kultury,
- koordynowanie spraw związanych z wykonywaniem zadań powiatu przez organizacje pozarządowe z zakresu kultury i sztuki, w tym nadzór nad prawidłowym wydatkowaniem przyznanych środków,
- współpraca z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie zadań wynikających z ustawy o ochronie zabytków,
- współdziałanie przy opracowaniu planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych,
- organizowanie na terenie powiatu obchodów rocznic w celu upamiętnienia walk o niepodległość Polski oraz uczczenia pamięci ofiar wojny i okresu powojennego.
W zakresie kultury fizycznej i sportu:
- upowszechnianie i popularyzacja kultury fizycznej i sportu w powiecie, tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi poprzez finansowe wspieranie,
- organizacja i współpraca przy organizacji imprez sportowych i rekreacyjnych,
- współpraca ze stowarzyszeniami i klubami sportowymi,
- koordynowanie spraw związanych z wykonywaniem zadań powiatu przez organizacje pozarządowe z zakresu sportu, w tym nadzór nad prawidłowym wydatkowaniem przyznanych środków,
- współpraca z zespołami o charakterze inicjatywnym i doradczym, powołanymi przez władze Powiatu Cieszyńskiego i działającymi w sferze sportu.
W zakresie upowszechniania turystyki:
- inicjowanie zadań w zakresie upowszechniania turystyki i rozwoju informacji turystycznej,
- współpraca transgraniczna w zakresie turystyki,
- współdziałanie ze stowarzyszeniami turystycznymi i innymi instytucjami w zakresie rozwoju produktu turystycznego,
- współpraca ze stowarzyszeniami i gminami w zakresie utrzymania bezpieczeństwa w górach i na wodzie,
- współpraca z organizacjami, działającymi na rzecz rozwoju turystyki oraz gminami w zakresie zagospodarowania turystycznego,
- współpraca z jednostkami naukowo-badawczymi, zajmującymi się badaniami zjawisk zachodzących w turystyce,
- planowanie i obsługa finansowa zadań w zakresie upowszechniania turystyki,
- koordynowanie spraw związanych z wykonywaniem zadań powiatu przez organizacje pozarządowe z zakresu turystyki, w tym nadzór nad prawidłowym wydatkowaniem przyznanych środków.
W zakresie promocji turystki i jednostki samorządu terytorialnego:
- inicjowanie działań w zakresie promocji regionu, jego walorów,
- inicjowanie i rozwijanie przedsięwzięć transgranicznych ze szczególnym uwzględnieniem promocji regionu jako całości,
- działanie na rzecz promocji powiatu za granicą w zakresie kultury, sportu i turystyki,
- przygotowywanie wydawnictw i innych materiałów promocyjnych,
- dystrybucja materiałów promocyjnych na miejscu i dystrybucja okazjonalna (poza imprezami targowymi),
- udział w krajowych i zagranicznych Targach Turystycznych w celu aktywnej promocji powiatu, poprzez dystrybucję markowych materiałów promocyjnych, szczególnie dotyczących markowych produktów i innych ofert turystycznych,
- planowanie i obsługa finansowa zadań w zakresie promocji jednostki samorządu terytorialnego.
W zakresie współpracy transgranicznej:
- inicjowanie i rozwijanie przedsięwzięć transgranicznych ze szczególnym uwzględnieniem turystyki,
- współdziałanie w koordynowaniu w oparciu o podpisane umowy współpracy z samorządami przygranicznymi Czech i Słowacji w dziedzinach kultury, sportu i turystyki,
- działanie na rzecz promocji powiatu w zakresie kultury, sportu i turystyki na sąsiadującym z powiatem cieszyńskim obszarze przygranicznym, położonym w Republikach Czeskiej i Słowackiej,
- udzielanie pomocy w nawiązywaniu kontaktów zagranicznych instytucjom i organizacjom z terenu powiatu cieszyńskiego.
W zakresie organizacji pozarządowych:
- prowadzenie ewidencji organizacji pozarządowych zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym i ich jednostek terenowych, dla których Starosta Cieszyński jest organem nadzorującym,
- prowadzenie ewidencji klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej,
- prowadzenie ewidencji stowarzyszeń zwykłych,
- prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych,
- gromadzenie danych dotyczących organizacji pozarządowych,
- współpraca z sektorem pozarządowym i tworzenie warunków sprzyjających skuteczności działań organizacji pozarządowych np. poprzez konsultacje i szkolenia,
- koordynowanie działań związanych z procedurą dofinansowania zadań własnych powiatu realizowanych przez organizacje pozarządowe,
- koordynowanie spraw związanych z wykonywaniem zadań powiatu przez organizacje pozarządowe z zakresu współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w tym nadzór nad prawidłowym wydatkowaniem przyznanych środków,
- nadzór w imieniu Starosty Cieszyńskiego nad działalnością stowarzyszeń i ich jednostkami terenowymi, a także fundacjami działającymi na terenie powiatu cieszyńskiego,
- przygotowanie planów współpracy Powiatu Cieszyńskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
- bieżąca współpraca z zespołami o charakterze inicjatywnym i doradczym, powołanymi przez władze Powiatu Cieszyńskiego, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Referat Administracyjny.
Do podstawowych zadań Referatu należy:
- opracowywanie i realizacja planu finansowego dotyczącego zadań Referatu, a w szczególności w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz sporządzanie sprawozdań związanych z jego realizacją,
- opracowywanie projektów zmian Regulaminu Organizacyjnego Starostwa, a także innych regulaminów i procedur niezbędnych do pracy Starostwa,
- prowadzenie centralnego rejestru zarządzeń Starosty, rejestru upoważnień i pełnomocnictw do załatwiania spraw w imieniu Starosty i Zarządu,
- prowadzenie Centralnego Rejestru Umów oraz rejestru umów dotyczących powierzenia przetwarzania danych,
- prowadzenie ewidencji obwieszczeń i ogłoszeń oraz obsługa tablic informacyjnych Starostwa,
- prowadzenie ewidencji porozumień w sprawie wykonywania i powierzenia zadań publicznych, oraz czynności związanych z ich publikacją w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym,
- prowadzenie rocznych zestawień w zakresie działalności lobbingowej oraz kontroli zarządczej w Starostwie,
- prowadzenie zakładowej działalności socjalnej wynikającej z ustawy o zakładowym funduszu socjalnym,
- obsługa kancelaryjna Starostwa, w tym w zakresie sprawnego przepływu korespondencji zgodnie z obowiązującym w Starostwie Systemem Obiegu Dokumentów,
- prowadzenie Biura Rzeczy Znalezionych,
- prowadzenie zadań związanych z nieodpłatną pomocą prawną na terenie Powiatu.
Referat Gospodarczy.
Do podstawowych zadań Referatu należy:
- opracowywanie i realizacja planu finansowego Starostwa dotyczącego zadań Referatu oraz sporządzanie sprawozdań związanych z jego realizacją,
- wystawianie faktur i refaktur związanych z zadaniami Starostwa, Wydziału, Referatu,
- prowadzenie rejestrów korzystania/udostępniana Sali Sesyjnej oraz sal narad Starostwa, a także dbanie o stan wyposażenia sal,
- prowadzenie zadań związanych z przygotowaniem i zawarciem umów, których realizacja jest niezbędna do zapewnienia ciągłości i bieżącego funkcjonowania Starostwa,
- techniczne i gospodarcze zabezpieczenie sprawnego funkcjonowania siedzib Starostwa, w tym zabezpieczenie infrastruktury technicznej związanej z tymi budynkami,a w szczególności:
- sieci wodociągowej,
- sieci elektrycznej,
- w zakresie przyłączy telekomunikacyjnych (internetowe, telefoniczne),
- w zakresie łączności komórkowej,
- w zakresie łączności alarmowej,
- prowadzenie konserwacji, serwisów i bieżących remontów w budynkach Starostwa oraz dbanie o wykonywanie określonych prawem niezbędnych przeglądów,
- prowadzenie spraw związanych z konserwacją urządzeń i wyposażenia Starostwa,
- prowadzenie gospodarki zaopatrzeniowej i magazynowej, a w szczególności materiały biurowe, materiały eksploatacyjne do drukarek i kserokopiarek, środki czystości, środki higieniczne,
- prowadzenie ewidencji sprzętu, wyposażenia i środków trwałych w tym dbanie o aktualność kartotek w biurach Starostwa oraz prowadzenie spraw związanych z likwidacją sprzętu, wyposażenia i środków trwałych,
- gospodarowania taborem samochodowym Starostwa,
- prowadzenie, nadzorowanie, koordynowanie realizacji zadań i usług związanych z utrzymaniem czystości i ochroną mienia w obiektach Starostwa,
- prowadzenie spraw związanych z pieczęciami, gospodarowaniem drukami i formularzami oraz tablicami urzędowymi, prowadzenie spraw zawiązanych z zamawianiem prenumeraty czasopism oraz wydawnictw specjalistycznych,
- inicjowanie oraz wdrażanie działań usprawniających formy i metody pracy oraz funkcjonowanie Starostwa,
- dbanie o przestrzeganie w Starostwie przepisów i zasad dotyczących porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym podnoszenie poziomu bezpieczeństwa w/w zakresie.
Do podstawowych zadań Wydziału należy:
W zakresie rozwoju Powiatu:
- podejmowanie działań wspierających rozwój przedsiębiorczości,
- podejmowanie działań stymulujących rozwój i aktywność inwestycyjno-gospodarczą,
- dokonywanie analiz rynku i opracowań zbiorczych dotyczących podmiotów gospodarczych,
- gromadzenie i analizowanie danych na temat gospodarczego, społecznego i przestrzennego rozwoju Powiatu,
- opracowywanie ocen i prognoz społecznego, gospodarczego i przestrzennego rozwoju Powiatu,
- proponowanie rozwiązań organizacyjnych, procedur działań oraz systemów kontroli mających na celu zapewnienie optymalnych warunków realizacji strategii rozwoju Powiatu,
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Starostwa oraz instytucjami zewnętrznymi w zakresie opracowania projektów będących elementami realizowanej strategii rozwoju Powiatu,
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Starostwa w zakresie nadzorowania realizacji projektów,
- opracowywanie sprawozdań na temat stanu realizacji strategii i rozwoju, przedstawianie zagrożeń w ich realizacji oraz ewentualnych propozycji modyfikacji,
- przedstawianie planu realizacji projektów na rok przyszły i lata następne celem zapewnienia środków na ich realizację w budżecie Powiatu,
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Starostwa i podmiotami zewnętrznymi w zakresie opracowywania ofert inwestycyjnych.
- promocja gospodarcza powiatu w kraju i za granicą, celem pozyskiwania inwestorów,
- współpraca w dziedzinie promocji gospodarczej z samorządami terytorialnymi, instytucjami rozwoju regionalnego i lokalnego oraz środowiskami biznesowymi,
- gromadzenie i udzielanie informacji, na podstawie prowadzonej bazy danych, dotyczących:
- możliwości i potrzeb inwestycyjnych gmin,
- potencjalnych inwestorów,
- bieżących oraz planowanych inwestycji w powiecie i regionie,
- danych społeczno-gospodarczych o powiecie,
- inwestorów obecnych w powiecie,
- dostępnych programów współpracy gospodarczej,
- firm z regionu i powiatu.
W zakresie integracji europejskiej i współpracy międzynarodowej:
- inicjowanie, organizowanie i koordynowanie procesów adaptacyjnych i integracyjnych powiatu ze strukturami Unii Europejskiej,
- współpraca z krajowymi i regionalnymi ośrodkami na rzecz integracji europejskiej,
- podejmowanie zadań mających na celu przygotowanie informacyjne, koncepcyjne i kadrowe dla procesów integracyjnych,
- współpraca ze społecznościami lokalnymi innych państw w szczególności:
- koordynowanie działań zmierzających do przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych,
- działania na rzecz promocji powiatu za granicą,
- udzielanie pomocy w nawiązywaniu kontaktów zagranicznych podmiotom gospodarczym, instytucjom i organizacjom z terenu powiatu cieszyńskiego.
W zakresie funduszy europejskich:
- kształtowanie założeń i kierunków rozwoju powiatu poprzez inicjowanie, prowadzenie i weryfikację prac koncepcyjno – programowych z uwzględnieniem założeń polityki Unii Europejskiej oraz funduszy strukturalnych,
- identyfikacja programów Unii Europejskiej oraz inicjowanie przedsięwzięć związanych z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej, w tym w szczególności:
- gromadzenie informacji o podstawach prawnych oraz zasadach funkcjonowania programów Unii Europejskiej,
- dostarczanie informacji nt. funduszy strukturalnych,
- identyfikacja projektów do finansowania w ramach programu regionalnego oraz sektorowych programów operacyjnych,
- prowadzenie bazy danych nt. potencjalnych projektów kwalifikujących się do współfinansowania z funduszy strukturalnych,
- obsługa potencjalnych beneficjentów, informowanie o warunkach udziału i otrzymania dofinansowania z programów Unii Europejskiej,
- obsługa merytoryczna programów stypendialnych z udziałem środków finansowych Europejskiego Funduszu Społecznego,
- koordynacja przygotowania projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, w tym dokonywanie oceny kompletności wniosków o dofinansowanie,
- monitorowanie wdrażania projektów współfinansowanych przez środki unijne.
Biuro realizuje zadania w zakresie spraw obywatelskiego, ochrony przeciwpowodziowej, przeciwpożarowej, zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia oraz środowiska, a także zadania w zakresie obronności.
Do podstawowych zadań Biura należy:
- przygotowanie, na podstawie decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, wniosku Starosty do Wojewody w sprawie przyznania pomocy finansowej dla repatriantów, wypłata świadczenia oraz złożenie sprawozdania,
- sporządzanie protokołu zawierającego ostatnią wolę spadkodawcy wyrażoną ustnie wobec Starosty lub Sekretarza Powiatu,
- wypłata świadczenia posiadaczom Karty Polaka na podstawie decyzji Wojewody w sprawie przyznania im pomocy finansowej oraz złożenie sprawozdania,
- organizowanie przewozu zwłok osób zmarłych lub zabitych w miejscach publicznych do zakładu medycyny sądowej lub prosektorium,
- wydawanie zezwoleń na sprowadzanie z zagranicy zwłok i szczątków,
- organizowanie i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej,
- prowadzenie kancelarii dokumentów niejawnych,
- organizowanie akcji kurierskiej,
- organizowanie działań związanych z realizacją zadań obrony cywilnej,
- współdziałanie z szefami OC w zakresie tworzenia, szkolenia i działania formacji OC szczebla powiatowego,
- wykonywanie zadań obronnych, w tym ich uruchamianie oraz rozwijanie struktur i systemów tworzonych na potrzeby ich realizacji,
- koordynacja działań Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w tym:
- zbieranie i katalogowanie informacji w zakresie występujących zagrożeń na terenie powiatu,
- opracowanie procedur postępowania na wypadek możliwych zagrożeń,
- zapewnienie prawnych, organizacyjnych i materialno-technicznych warunków ochrony ludności w gminach we współdziałaniu z organami systemu obronnego województwa,
- określanie zadań i szczegółowego trybu prac Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz współdziałanie z nim na wypadek wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń,
- zapewnienie obsługi administracyjno-biurowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
- zarządzanie magazynem przeciwpowodziowym.
Link do BIP - Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
Do podstawowych zadań Wydziału należy:
W zakresie ochrony środowiska:
- wydawanie pozwoleń zintegrowanych oraz pozwoleń na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza,
- orzekanie o wygaśnięciu, cofnięciu oraz ograniczeniu pozwoleń zintegrowanych oraz pozwoleń na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza,
- przeprowadzanie postępowań kompensacyjnych,
- przeprowadzanie analizy pozwoleń zintegrowanych,
- przyjmowanie zgłoszenia instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogącej negatywnie oddziaływać na środowisko,
- ustalanie wymagań w zakresie ochrony środowiska, dotyczących eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska,
- nakładanie, w drodze decyzji, na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązku prowadzenia oraz przedkładania pomiarów wielkości emisji, jeżeli z przeprowadzonej kontroli wynika, że nastąpiło przekroczenie standardów emisyjnych,
- prowadzenie działań administracyjnych wynikających z potrzeb ochrony przed hałasem oraz wydawanie decyzji nakładających obowiązki w tym zakresie,
- nakładanie w drodze decyzji na zarządzającego drogą, linią kolejową obowiązku prowadzenia w określonym czasie pomiarów poziomów substancji lub energii w środowisku wprowadzanych w związku z eksploatacja tych obiektów, wykraczających poza obowiązki, o których mowa w innych przepisach, jeżeli przeprowadzone kontrole poziomów substancji lub energii w środowisku emitowanych w związku z eksploatacją obiektu, dowodzą przekraczania standardów jakości środowiska,
- udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie,
- prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o środowisku i jego ochronie,
- koordynowanie tworzenia i realizacji programu ochrony środowiska oraz raportów z tego programu,
- analizowanie i przedkładanie Zarządowi gminnych programów ochrony środowiska, celem ich zaopiniowania,
- przedkładanie Zarządowi raportów z wykonania gminnych programów ochrony środowiska,
- opiniowanie projektów uchwał Zarządu Województwa Śląskiego w zakresie programu ochrony powietrza oraz wprowadzenia ograniczeń lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw,
- sporządzanie sprawozdania z realizacji programu ochrony powietrza,
- wydawanie decyzji zobowiązujących prowadzących instalacje do wykonania i przedkładania przeglądów ekologicznych,
- wykonywanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością Starosty,
- występowanie do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Katowicach o podjęcie odpowiednich działań, jeżeli w wyniku kontroli stwierdzone zostały naruszenia przez kontrolowany podmiot przepisów o ochronie środowiska,
- nakładanie, w drodze decyzji, na podmiot korzystający ze środowiska negatywnie oddziałujący na środowisko obowiązku ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia lub obowiązku przywrócenia środowiska do stanu właściwego,
- nadzór i kontrola nad wydatkowaniem środków finansowych na realizację zadań własnych powiatu, w zakresie ochrony środowiska,
- wypełnianie obowiązku sprawozdawczości statystycznej dotyczącej gospodarowania dochodami budżetu powiatu pochodzącymi z opłat i kar środowiskowych, przeznaczonymi na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
- wydawanie decyzji w zakresie emisji gazów cieplarnianych prowadzącym instalację objętą systemem handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych,
- przeprowadzanie analizy zezwolenia w zakresie emisji gazów cieplarnianych,
- wydawanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia wymagającego pozwolenia zintegrowanego,
- identyfikacja i sporządzanie wykazu potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi,
- wydawanie zaświadczeń w sprawach merytorycznych przypisanych wydziałowi potwierdzających określone fakty lub stan prawny.
W zakresie gospodarki wodnej:
- sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych i związków wałowych, w tym zatwierdzanie ich statutów oraz:
- stwierdzanie nieważności uchwał organów spółki wodnej i związku wałowego,
- rozwiązywanie, w drodze decyzji, zarządu spółki wodnej i związku wałowego oraz wyznaczanie osoby pełniącej jego obowiązki,
- ustanawianie, w drodze decyzji, zarządu komisarycznego spółki wodnej i związku wałowego,
- ustalanie wysokości i rodzaju świadczeń w związku z odnoszeniem korzyści z urządzeń spółki wodnej i związku wałowego
W zakresie rolnictwa:
- wydawanie decyzji zezwalających na wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej,
- wydawanie decyzji zezwalających na wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej,
- wydawanie decyzji w sprawie ustalenia opłat z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej,
- prowadzenie kontroli wykonywania przepisów ustawy o ochronnie gruntów rolnych i leśnych,
- uzgadnianie projektów decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w zakresie ochrony gruntów rolnych,
- wydawanie kart wędkarskich do amatorskiego połowu ryb wędką oraz kart łowiectwa podwodnego do amatorskiego połowu ryb kuszą,
- rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m,
- wydawanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej niezaliczonej do wód śródlądowych żeglownych,
- wydawanie oraz przedłużanie okresu ważności legitymacji Strażnikom Społecznej Straży Rybackiej na wniosek Komendanta Powiatowego SSR,
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu:
- obszaru gruntów wyłączonych z produkcji,
- ustalonych należności oraz opłat rocznych,
W zakresie leśnictwa, łowiectwa, ochrony przyrody i ochrony zwierząt:
- nadzór nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa,
- wypełnianie obowiązku sprawozdawczości statystycznej dotyczącej lasów,
- zlecanie opracowania uproszczonego planu urządzenia lasu,
- zlecanie wykonania inwentaryzacji stanu lasu dla lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha, niestanowiących własności Skarbu Państwa,
- wydawanie decyzji uwzględniających bądź nieuwzględniających uwagi i zastrzeżenia właścicieli lasów do projektu uproszczonego planu urządzenia lasu,
- zatwierdzanie i nadzorowanie wykonywania uproszczonego planu urządzenia lasu oraz aneksów do uproszczonego planu urządzenia lasu,
- wydawanie decyzji zezwalających na pozyskanie drewna niezgodnie z uproszczonym planem urządzenia lasu,
- współpraca z organami właściwymi w sprawach karnych w przypadku pozyskania drewna niezgodnie z uproszczonym planem urządzenia lasu,
- w razie wystąpienia organizmów szkodliwych w stopniu zagrażającym trwałości lasów, zarządzanie wykonania na koszt nadleśnictw zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach zagrożonych, niestanowiących własności Skarbu Państwa,
- wydawanie decyzji w sprawie przyznania środków z budżetu państwa na całkowite lub częściowe pokrycie kosztów zalesienia gruntów przeznaczonych do zalesienia miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- wydawanie decyzji w sprawie przyznania środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów zagospodarowania i ochrony związanych z przebudową lub odnowieniem drzewostanu lasów, w których wystąpiły szkody powstałe w wyniku oddziaływania gazów i pyłów przemysłowych, w przypadku braku możliwości ustalenia sprawcy szkody, oraz w przypadku pożarów lub innych klęsk żywiołowych spowodowanych czynnikami biotycznymi albo abiotycznymi, zagrażających trwałości lasów,
- pozyskiwanie środków na wypłatę ekwiwalentów dla rolników prowadzących gospodarkę leśną na podstawie decyzji Starosty wydanych w latach 2002-2003,
- wydawanie decyzji w sprawach dotyczących zwrotu nienależnie pobranego ekwiwalentu oraz przekazania obowiązków związanych z prowadzeniem uprawy leśnej oraz prawa do ekwiwalentu za wyłączenie gruntu z upraw rolnych i prowadzenie uprawy leśnej,
- ocena udatności upraw leśnych,
- uznawanie lasów za ochronne lub pozbawianie ich tego charakteru,
- wydawanie decyzji w sprawach zmiany lasu na użytek rolny,
- wydawanie decyzji o usunięciu drzew lub krzewów utrudniających widoczność sygnałów i pociągów lub eksploatację urządzeń kolejowych albo powodujących zaspy śnieżne,
- wydawanie zgody na odstępstwo od odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów w sąsiedztwie torów kolejowych,
- wydzierżawianie oraz naliczanie czynszów dzierżawnych za obwody łowieckie polne,
- koordynowanie spraw z gospodarki łowieckiej w obwodach łowieckich,
- wydawanie decyzji o odłowie, odłowie wraz z uśmierceniem lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny w przypadku szczególnego zagrożenia w prawidłowym funkcjonowaniu obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej przez zwierzynę,
- przyjmowanie oświadczeń o zakazie wykonywania polowania lub o cofnięciu oświadczenia o zakazie wykonywania polowania i nieodpłatne poświadczenie własnoręczności podpisu właściciela albo użytkownika wieczystego nieruchomości wchodzącej w skład obwodu łowieckiego na oświadczeniu lub cofnięciu oświadczenia,
- prowadzenie rejestru zwierząt gatunków wymienionych w załącznikach A i B rozporządzenia Rady (WE) nr 338/97 z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi, zaliczonych do płazów, gadów, ptaków lub ssaków oraz wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru,
- wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew, w tym naliczanie opłat za ich usunięcie,
- wymierzanie administracyjnych kar pieniężnych w odniesieniu do drzew i krzewów,
- kontrola żywotności nasadzeń zastępczych,
- umarzanie lub pobieranie opłat za usuniecie drzew,
- popularyzacja zasad i celów ochrony przyrody,
- wydawanie zezwoleń na hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców,
- wydawanie zgody na chwytanie i przetrzymywanie zwierzyny łownej.
W zakresie gospodarki odpadami:
- wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów dla wytwórców odpadów prowadzących instalację,
- orzekanie o wygaśnięciu, cofnięciu oraz ograniczeniu pozwolenia na wytwarzanie odpadów,
- wydawanie decyzji na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów i/lub przetwarzania odpadów,
- orzekanie o wygaśnięciu lub cofnięciu decyzji zezwalających na zbieranie odpadów i/lub przetwarzanie odpadów,
- wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów,
- nakładanie na sprawcę wypadku drogą decyzji obowiązków dotyczących gospodarowania odpadami z wypadków, jeżeli wymagają tego względy ochrony życia, zdrowia ludzi lub środowiska,
- gospodarowanie odpadami w przypadkach przewidzianych ustawą o odpadach,
- w zakresie międzynarodowego przemieszczania odpadów – informowanie na wniosek Głównego Inspektora Ochrony Środowiska o:
- zgodności działalności prowadzonej przez odbiorcę odpadów z przepisami prawa regulującymi prowadzenie takiej działalności,
- przestrzeganiu przez prowadzącego odzysk odpadów warunków posiadanego zezwolenia,
- przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej danych i informacji o uzyskaniu, cofnięciu, utracie i wygaśnięciu uprawnień wynikających z zezwoleń.
Do podstawowych zadań Geologa Powiatowego należy:
- udzielanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie metodą odkrywkową kopalin pospolitych ze złóż o powierzchni do 2 ha i wielkości wydobycia do 20 000 m3 rocznie bez użycia środków strzałowych,
- wykonywanie nadzoru i kontroli, w zakresie udzielonych koncesji,
- orzekanie o cofnięciu, utracie, wygaśnięciu i przeniesieniu uprawnień wynikających z koncesji,
- zatwierdzanie projektów robót geologicznych i dodatków do projektów robót oraz dokumentacji geologicznych i dodatków do dokumentacji geologicznych w zakresie:
- złóż kopalin nieobjętych własnością górniczą, poszukiwanych lub rozpoznawanych na obszarze do 2 ha w celu wydobycia metodą odkrywkową w ilości do 20 000 m3 w roku kalendarzowym i bez użycia środków strzałowych,
- ustalania zasobów ujęć wód podziemnych i odwodnień budowlanych o wydajności nieprzekraczającej 50 m3 / h,
- określania warunków hydrogeologicznych w związku z zamierzonym wykonywaniem przedsięwzięć mogących negatywnie oddziaływać na wody podziemne, w tym powodować ich zanieczyszczenie, dotyczących inwestycji zaliczonych do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko może być wymagany, z wyłączeniem przedsięwzięć mogących negatywnie oddziaływać na wody lecznicze oraz ponadwojewódzkich inwestycji liniowych,
- badań geologiczno-inżynierskich wykonywanych na potrzeby zagospodarowania przestrzennego gminy oraz warunków posadawiania obiektów budowlanych, z wyłączeniem ponadwojewódzkich inwestycji liniowych,
- przyjmowanie zgłoszeń projektów geologicznych i dokumentacji geologicznych,w przypadku robót geologicznych obejmujących:
- wiercenia w celu wykorzystania ciepła Ziemi,
- wykonywania wkopów oraz otworów wiertniczych o głębokości do 30 m w celu wykonywania ujęć wód podziemnych na potrzeby poboru wód podziemnych w ilości nieprzekraczającej 5 m3 na dobę na obszarach górniczych utworzonych w celu wykonywania działalności metodą otworów wiertniczych,
- gromadzenie, ewidencjonowanie, archiwizowanie, chronienie i udostępnianie informacji geologicznej,
- prowadzenie nadzoru nad prawidłowym naliczeniem przez przedsiębiorcę opłaty eksploatacyjnej, terminowości i prawidłowości wnoszenia tej opłaty,
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu udokumentowanych zasobów wód podziemnych i wyników prac hydrogeologicznych,
- prowadzenie obserwacji terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi oraz terenów, na których występują te ruchy, a także prowadzenie rejestru zawierającego informacje o tych terenach,
- opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych, a także udokumentowanych złóż kopalin i wód podziemnych,
- uzgadnianie projektów decyzji o warunkach zabudowy oraz projektów decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego w odniesieniu do terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych, a także udokumentowanych złóż kopalin i wód podziemnych,
- prowadzenie spraw z zakresu gospodarowania odpadami wydobywczymi,
- wydawanie decyzji na zalesienie, zadrzewienie lub zakrzewienie gruntów, lub założenie na nich trwałych użytków zielonych, w celu ochrony gleb przed erozją i ruchami masowymi ziemi,
- prowadzenie spraw związanych z rekultywacją i zagospodarowaniem gruntów,
- kontrola wykonywania obowiązków rekultywacji gruntów zdewastowanych i zdegradowanych oraz przeciwdziałania erozji gleb i ruchom masowym ziemi,
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu:
- wielkości obszarów i położenia gruntów zdewastowanych i zdegradowanych, podlegających rekultywacji i zagospodarowaniu,
- wyników rekultywacji i zagospodarowania gruntów,
- istniejących zasobów i eksploatacji złóż torfów,
- prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o środowisku i jego ochronie,
- przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej danych i informacji o uzyskaniu, cofnięciu, utracie i wygaśnięciu uprawnień wynikających z koncesji.
Do podstawowych zadań Biura należy prowadzenie spraw właściwych dla Powiatowego Rzecznika konsumentów w zakresie ochrony konsumenta określonych przepisami ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz innymi przepisami, w szczególności:
- zapewnianie konsumentom z terenu Powiatu bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumenckiej,
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów na wniosek konsumentów.
Do podstawowych zadań z zakresu promocji zdrowia należy:
- realizowanie zadań publicznych o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji zdrowia,
- opracowywanie i realizacja oraz ocena efektów programów polityki zdrowotnej wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców powiatu po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami i uzyskaniu opinii Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji,
- przekazywanie informacji o realizowanych na terenie powiatu działaniach zdrowotnych,
- inicjowanie, koordynowanie, wspomaganie i monitorowanie działań lokalnej wspólnoty samorządowej w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, prowadzonych na terenie powiatu - realizacja "Forum Inicjatyw Prozdrowotnych w Powiecie Cieszyńskim”,
- pobudzanie działań na rzecz indywidualnej i zbiorowej odpowiedzialności za zdrowie i na rzecz ochrony zdrowia przez organizowanie: szkoleń, debat, akcji i kampanii profilaktycznych, warsztatów, spotkań, zajęć ruchowych, olimpiad i konkursów itp.,
- prowadzenie dokumentacji, nadzór i kontrola nad wydatkowaniem środków finansowych na realizację zadań własnych powiatu, przyznanych organizacjom pozarządowym działającym w obszarze promocji zdrowia,
- opracowywanie, gromadzenie i przygotowywanie materiałów informacyjno-edukacyjnych,
- upowszechnianie i wypożyczanie materiałów edukacyjno – profilaktycznych, w tym: filmów, publikacji, opracowań i broszur,
- reprezentowanie merytorycznego stanowiska w sprawie profilaktyki i promocji zdrowia w kontaktach zewnętrznych,
- podejmowanie innych działań, wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych,
- współpraca z innymi podmiotami w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia.
Do podstawowych zadań Wydziału należy:
- w zakresie obsługi Rady:
1) obsługa kancelaryjno - biurowa Rady i Komisji, w tym:
- gromadzenie i przygotowywanie materiałów niezbędnych do pracy Rady
i poszczególnych Komisji, - przygotowywanie sesji Rady i posiedzeń Komisji w systemie eSesja,
- obsługa obrad Rady (stacjonarnych i zdalnych) w systemie elektronicznym,
- organizacja i obsługa Komisji, w tym Komisji wyjazdowych, organizacja kontroli Komisji Rewizyjnej,
- sporządzanie protokołów z obrad Rady i posiedzeń Komisji Rady,
- prowadzenie rejestrów: projektów uchwał i uchwał Rady, wniosków Komisji Rady, interpelacji, zapytań radnych,
- doręczenie ww. dokumentów osobom zobowiązanym do ich realizacji oraz czuwanie nad ich terminowym załatwieniem.
- współpraca ze wszystkimi komórkami oraz jednostkami organizacyjnymi Powiatu
w zakresie przygotowywania materiałów na sesje Rady oraz materiałów na posiedzenia Komisji Rady, - współpraca ze wszystkimi komórkami oraz jednostkami organizacyjnymi Powiatu
w sprawach dotyczących interpelacji i zapytań radnych oraz wniosków i opinii Komisji, - prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem, rozpatrywaniem i załatwianiem petycji, skarg i wniosków kierowanych do Rady,
- prowadzenie spraw organizacyjnych związanych z oświadczeniami majątkowymi radnych w zakresie określonym ustawą o samorządzie powiatowym,
- opracowywanie projektów zmian Statutu Powiatu w części dotyczącej Rady oraz projektów innych uchwał dotyczących działalności Rady,
- przekazywanie podjętych uchwał Rady do Wojewody, w związku ze sprawowanym przez niego nadzorem w zakresie zgodności z prawem,
- przekazywanie aktów prawa miejscowego do publikacji,
- zamieszczanie w Biuletynie Informacji Publicznej dokumentów związanych
z działalnością Rady, których obowiązek publikacji wynika z ustaw i Statutu Powiatu, - planowanie i wykonywanie budżetu w części dotyczącej Rady, w tym naliczanie diet radnym,
- obsługa radnych w zakresie sprawowania mandatu.
- współpraca ze wszystkimi komórkami oraz jednostkami organizacyjnymi Powiatu
- w zakresie obsługi Zarządu:
- prowadzenie Sekretariatu Starosty, Wicestarosty oraz Członków Zarządu w tym:
- ustalanie i przygotowywanie planu pracy Starosty oraz Wicestarosty,
- organizowanie podróży służbowych,
- koordynowanie bieżących i miesięcznych delegacji,
- kierowanie obiegiem dokumentów pomiędzy Zarządem, a komórkami Starostwa
i jednostkami organizacyjnymi, - nadzór nad obiegiem poczty elektronicznej,
- merytoryczne i organizacyjne wsparcie przy podpisywaniu elektronicznych pism urzędowych,
- zapewnienie obsługi organizacyjnej przy zadaniach realizowanych przez Zarząd,
- przygotowywanie posiedzeń Zarządu w systemie eSesja,
- opracowywanie aktów prawnych Zarządu,
- sporządzanie protokołów oraz wyciągów z protokołów,
- przechowywanie oryginałów protokołów, uchwał, wyciągów i innych dokumentów związanych z pracą Zarządu oraz sekretariatu,
- prowadzenie rejestrów uchwał, decyzji i postanowień wydanych przez Zarząd oraz kart informacyjnych,
- publikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej uchwał podjętych przez Zarząd,
- doręczanie wyrażonych przez Zarząd rozstrzygnięć elektronicznie bądź na piśmie osobom zobowiązanym do ich realizacji oraz czuwanie nad ich terminowym załatwieniem,
- redagowanie ostatecznego brzmienia uchwał i innych dokumentów, zgodnie z podjętymi przez Zarząd zmianami i poprawkami oraz przekładanie ich do podpisu Zarządowi,
- prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem, rozpatrywaniem i załatwianiem petycji, które wpływają do Starosty oraz Zarządu,
- sporządzanie sprawozdań z prac Zarządu pomiędzy sesjami Rady,
- koordynowanie działań związanych z udziałem Starosty w pracach Konwentu Starostów oraz innych zgromadzeń i związków;
- koordynowanie działalności publicznej Starosty, Wicestarosty oraz pozostałych Członków Zarządu, w tym organizowanie współpracy z organami samorządu powiatowego
i gminnego oraz koordynacja współpracy z administracją publiczną, - prowadzenie książki kontroli zewnętrznych.
- W ramach Wydziału funkcjonuje, stanowisko ds. kontaktu z mediami podporządkowane merytorycznie Staroście, do zadań którego należy:
- współpraca z mediami,
- organizowanie konferencji prasowych Starosty,
- współredagowanie wkładki powiatowej w lokalnej prasie,
- redagowanie aktualności na stronie internetowej Powiatu,
- redagowanie treści na stronie BIP,
- prowadzenie fanpage Powiatu na portalu społecznościowym Facebook,
- monitoring mediów w tym stron internetowych urzędów administracji samorządowej,
- redagowanie sprostowań,
- przygotowywanie bieżących serwisów prasowych,
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Starostwa przy udzielaniu informacji publicznych mających charakter prasowy/medialny,
- prowadzenie dokumentacji fotograficznej,
- redagowanie listów gratulacyjnych, przemówień i opracowań na polecenie Starosty.”
Do podstawowych zadań Biura należy:
- przyjmowanie skarg i wniosków, opracowywanie odpowiedzi i przedkładanie ich do zatwierdzenia Staroście,
- obsługa Starosty w czasie przyjmowania skarg i wniosków,
- sprawowanie kontroli działań komórek organizacyjnych w zakresie rozpatrywania skarg i wniosków,
- prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków,
- opracowywanie planu kontroli i przedkładanie go do zatwierdzenia przez Zarząd,
- przeprowadzanie kontroli w jednostkach podległych i nadzorowanych przez Zarząd oraz podmiotach dotowanych przez Powiat,
- opracowywanie wystąpień pokontrolnych,
- opracowywanie na polecenie Starosty informacji o realizacji zadań i przedstawianie ich Zarządowi,
- przechowywanie, udostępnianie i archiwizowanie materiałów kontroli zewnętrznych oraz monitorowanie wykonania zaleceń pokontrolnych przez komórki organizacyjne Starostwa,
- przedstawiania Staroście oceny realizacji zaleceń pokontrolnych w komórkach organizacyjnych Starostwa i proponowanie odpowiednich działań naprawczych,
- dostarczenie materiałów kontroli zewnętrznej do Biuletynu Informacji Publicznej,
- rozpatrywanie petycji kierowanych do Starosty i ich publikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej.
Do podstawowych zadań Biura należy:
- prowadzenie spraw w zakresie postępowań o zamówienie publiczne Starostwa Powiatowego w Cieszynie zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, w oparciu o plan zamówień publicznych w tym:
- kompletowanie i weryfikowanie materiałów źródłowych, stanowiących podstawę do wszczęcia procedur określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych,
- udzielanie wyjaśnień wydziałom przy opracowaniu materiałów stanowiących podstawę do przeprowadzenia procedury przetargowej na roboty budowlane, usługi i dostawy. Koordynowanie przepływu informacji do wydziałów w zakresie kierunków wykładni przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych,
- prowadzenie dokumentacji przetargowej wynikającej z ustawy Prawo zamówień publicznych oraz wewnętrznych zarządzeń,
- występowanie w imieniu Zamawiającego w procesie odwoławczym po uprzednim otrzymaniu upoważnienia do reprezentacji,
- przygotowywanie projektów uchwał Rady i Zarządu oraz zarządzeń Starosty wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych,
- udział w pracach Komisji przetargowej w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego;
- sporządzanie planu zamówień publicznych oraz jego publikacja na stronie Zamawiającego,
- sporządzanie oraz przekazywanie Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach,
- prowadzenie zamówień publicznych jednostek organizacyjnych Powiatu w zakresie określonym przez Zarząd,
- prowadzenie rejestru zamówień.
Wydział realizuje i koordynuje działania z zakresu informatyzacji, cyfryzacji, telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa w Starostwie poprzez:
- koordynację zadań wynikających z przepisów o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa,
- techniczne i gospodarcze zabezpieczenie sprawnego funkcjonowania siedzib Starostwa, w tym zabezpieczenie infrastruktury technicznej związanej z tymi budynkami,
a w szczególności:
- w zakresie przyłączy internetowych,
- w zakresie przyłączy telefonicznych,
- w zakresie łączności komórkowej,
- utrzymanie ciągłości działania infrastruktury informatycznej i telekomunikacyjnej oraz używanych systemów i aplikacji w celu zapewnienia sprawnego i prawidłowego funkcjonowania Starostwa,
- zapewnianie bezpieczeństwa systemu informatycznego, telekomunikacyjnego
i poufności danych, - zapewnianie działań służących rozwojowi e-administracji,
- administrowanie serwerami, siecią oraz systemami informatycznymi
i telekomunikacyjnymi, - prowadzenie ewidencji posiadanych zasobów informatycznych oraz gromadzenie towarzyszących im materiałów (oprogramowanie, licencje, sterowniki, instrukcje, elementy zabezpieczające),
- zapewnienie napraw, konserwacji i modernizacji zasobów informatycznych
i telekomunikacyjnych Starostwa - planowanie i wdrażanie zabezpieczeń systemu informatycznego i telekomunikacyjnego przed zagrożeniami płynącymi z połączenia z siecią Internet,
- planowanie i realizację zakupów sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań informatycznych, podzespołów komputerowych oraz sprzętu telekomunikacyjnego,
- dbałość o spójność systemu informatycznego Starostwa poprzez nadzór nad wdrożeniami nowego oprogramowania, współpracę przy tworzeniu nowych aplikacji
z ich wykonawcami oraz ulepszanie i wprowadzanie uzupełnień do użytkowanych programów, - poszukiwanie nowych rozwiązań rynkowych i dostosowywanie zasobów informatycznych i telekomunikacyjnych Starostwa do wymagań stawianych przez odpowiednie przepisy prawa,
- wspomaganie pracowników we właściwym użytkowaniu zasobów informatycznych
i telekomunikacyjnych Starostwa, - współpracę z komórkami organizacyjnymi w zakresie realizacji zapisów procedur dotyczących pracy w systemie informatycznym i telekomunikacyjnym Starostwa,
- administrowanie Biuletynem Informacji Publicznej oraz serwisem informacyjnym Powiatu w zakresie wdrażania, usprawniania, modernizacji i rozbudowy bądź przebudowy,
- zapewnienie funkcjonowania poczty elektronicznej,
- współpracę i wymianę doświadczeń z podmiotami realizującymi zadania na rzecz Starostwa z wykorzystaniem technologii informatycznych i telekomunikacyjnych,
- administrowanie systemami monitoringu wizyjnego,
- administrowanie wewnętrznymi centralami telefonicznymi oraz wewnętrzną infrastrukturą teletechniczną,
- inicjowanie oraz wdrażanie działań, w zakresie systemu informatycznego
i telekomunikacyjnego, usprawniających formy i metody pracy oraz funkcjonowanie Starostwa, - prowadzenie ewidencji pozaksięgowej i zarządzanie sprzętem informatycznym
i telekomunikacyjnym w Starostwie, - opracowywanie i realizacja planu finansowego dotyczącego zadań Wydziału oraz sporządzanie sprawozdań związanych z jego realizacją.
Do podstawowych zadań Audytora wewnętrznego należy:
- przygotowywanie poprzedzonego analizą ryzyka rocznego planu audytu wewnętrznego oraz sprawozdania z jego wykonania,
- przeprowadzanie zadań audytowych objętych planem audytu poprzez niezależne badanie systemu kontroli zarządczej oraz formułowanie obiektywnych i niezależnych ocen na temat adekwatności, efektywności i skuteczności tego systemu,
- przeprowadzanie w uzasadnionych przypadkach audytu poza rocznym planem audytu wewnętrznego,
- przeprowadzanie czynności sprawdzających dla oceny działań podjętych w celu realizacji zaleceń zawartych w sprawozdaniu z przeprowadzenia audytu wewnętrznego,
- wykonywanie czynności doradczych, w tym składanie wniosków mających na celu usprawnienie funkcjonowania Starostwa i powiatowych jednostek organizacyjnych.
Audyt w komórkach organizacyjnych Starostwa oraz w jednostkach organizacyjnych Powiatu przeprowadzany jest na podstawie upoważnienia Starosty
Do podstawowych zadań Inspektora Ochrony Danych należy:
- monitorowanie przestrzegania zapisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanego dalej „rozporządzeniem”, innych przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz wewnętrznych procedur z zakresu ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty,
- informowanie Starosty, podmiotów przetwarzających oraz pracowników Starostwa, o obowiązkach wynikających z przepisów, o których mowa w pkt 1 oraz doradzanie w tej sprawie,
- udzielanie, na żądanie Starosty, zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z art. 35 rozporządzenia,
- prowadzenie, w imieniu Starosty jako administratora, rejestru czynności przetwarzania danych osobowych oraz rejestru wszystkich kategorii czynności przetwarzania dokonywanych w imieniu Starosty,
- dokumentowanie, w imieniu Starosty jako administratora, wszelkich naruszeń ochrony danych osobowych, w tym okoliczności naruszenia danych osobowych, jego skutków oraz podjętych działań zaradczych,
- nadzorowanie opracowania i aktualizowania dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych,
- współpraca z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 36 rozporządzenia oraz w stosownych przypadkach prowadzenia konsultacji we wszelkich innych sprawach,
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą, we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących im na mocy rozporządzenia.
Biurem Kieruje Kierownik.
- Biuro realizuje i koordynuje działania w zakresie spraw kadrowo płacowych poprzez:
- kształtowanie struktury zasobów ludzkich w Starostwie,
- planowanie i wdrażanie nowoczesnych systemów zarządzania zasobami ludzkimi,
- określanie wymagań kwalifikacyjnych i kompetencyjnych na poszczególne stanowiska,
- identyfikowanie potrzeb kadrowych oraz sporządzanie planów zatrudnienia
i wynagrodzeń, - zapewnienie profesjonalnej kadry Starostwa poprzez tworzenie przejrzystych reguł otwartego naboru, służby przygotowawczej, podnoszenia kwalifikacji pracowników, okresowych ocen pracowniczych, systemu motywacyjnego pracowników,
- organizowanie służby przygotowawczej oraz egzaminów dla pracowników kończących służbę przygotowawczą,
- zakładanie i prowadzenie akt osobowych pracowników Starostwa oraz kierowników jednostek organizacyjnych powoływanych przez Starostę,
- przeprowadzanie naboru na wolne stanowiska urzędnicze, w tym przygotowywanie dokumentacji w zakresie organizacji i przeprowadzenia tego naboru,
- przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji związanej z nawiązaniem
i rozwiązaniem stosunku pracy, przebiegu pracy, rent i emerytur, jubileuszy oraz odznaczeń, - prowadzenie dokumentacji w zakresie nagród oraz awansów pracowników,
- prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników,
- monitorowanie dyscypliny pracy,
- wydawanie zaświadczeń o zatrudnieniu, legitymacji służbowych
i prowadzenie stosownych ewidencji, - organizowanie i monitorowanie terminów badań wstępnych, kontrolnych
i okresowych dla pracowników; - organizowanie praktyk szkolnych i studenckich oraz staży,
- planowanie, organizację i realizację szkoleń pracowników,
- prowadzenie dokumentacji w zakresie podnoszenia kwalifikacji przez pracowników
w formach szkolnych i pozaszkolnych; - sporządzanie sprawozdań, analiz i informacji związanych ze sprawami kadrowymi między innymi GUS, PFRON, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
i inne, - nadzorowanie stanu zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń w zakresie kadrowym,
- współdziałanie z Powiatowym Urzędem Pracy w Cieszynie,
- współdziałanie z ZUS w zakresie ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego,
- opracowywanie i aktualizację wewnętrznych regulaminów, a w szczególności: regulaminu pracy, regulaminu naboru na wolne stanowiska urzędnicze, regulaminu wynagradzania, regulaminu ocen pracowników,
- przygotowywanie zakresów czynności dla naczelników i kierowników komórek organizacyjnych Starostwa,
- przekazywanie informacji do planu budżetu Wydziału Organizacyjnego
w zakresie: szkoleń BHP, badań pracowników, dofinansowania do okularów, wypłat ekwiwalentu za odzież ochronną oraz za pranie, - rozliczanie wynagrodzeń pracowników,
- naliczanie i wypłata wynagrodzenia z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych,
- naliczanie i wypłata świadczeń z ubezpieczenia chorobowego
i wypadkowego, - naliczanie i dokonywanie potrąceń z wynagrodzeń pracowników z tytułu zobowiązań publicznoprawnych i innych obciążeń (podatek dochodowy, ubezpieczenia społeczne
i zdrowotne, pożyczki i inne składki, itp.), - prowadzenie spraw organizacyjnych związanych z oświadczeniami majątkowymi pracowników Starostwa oraz dyrektorów jednostek organizacyjnych Powiatu Cieszyńskiego w zakresie określonym ustawą o samorządzie powiatowym.
W ramach biura prowadzone są zadania z zakresu archiwum zakładowego Starostwa Powiatowego.
W ramach Biura prowadzone są zadania z zakresu archiwum zakładowego Starostwa Powiatowego.
Biurem kieruje Kierownik.
Do podstawowych zadań biura należy:
- udzielanie, odmowa udzielenia, zmiana lub cofnięcie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym,
- udzielanie, odmowa udzielenia, zmiana lub cofnięcie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą,
- udzielanie, odmowa udzielenia, zmiana lub cofnięcie zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i regularnych specjalnych w krajowym transporcie drogowym osób,
- wydawanie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego osób lub rzeczy,
- wydawanie, zmiana zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne w zakresie przewozu osób i rzeczy w krajowym transporcie drogowym,
- wydawanie wypisów z licencji, zezwoleń i zaświadczeń,
- dokonywanie analiz sytuacji komunikacyjnej na terenie powiatu cieszyńskiego, przewoźników ubiegających się o wydanie nowego zezwolenia lub zmiany istniejącego zezwolenia na linie komunikacyjne o długości do 100 km oraz prowadzenie ewidencji linii komunikacyjnych,
- uzgadnianie przebiegu linii komunikacyjnych ponadpowiatowych,
- kontrola podmiotów wykonujących transport drogowy lub prowadzących przewozy na potrzeby własne,
- koordynowanie spraw związanych z realizacją powiatowego transportu zbiorowego zgodnie z prawem przewozowym i ustawą o transporcie drogowym,
- zarządzanie ruchem na drogach powiatowych i gminnych w tym:
- w zakresie rozpatrywania i zatwierdzania projektów organizacji ruchu drogowego,
- przekazywanie zatwierdzonej organizacji ruchu do realizacji,
- nadzór nad zgodnością istniejącej organizacji ruchu z zatwierdzoną organizacja ruchu,
- analiza istniejącej organizacji ruchu w zakresie bezpieczeństwa ruchu i jego efektywności,
- wprowadzanie tymczasowych zakazów lub ograniczeń w ruchu w przypadku zdarzeń,
w wyniku których może nastąpić zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, - wydawanie zezwoleń na korzystanie z dróg w sposób szczególny w tym na organizację zawodów sportowych, rajdów, wyścigów, zgromadzeń i innych imprez,
- wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych dla kat. II i III,
- wyznaczanie jednostek usuwających pojazdy z drogi oraz parkingów strzeżonych dla pojazdów usuwanych z drogi,
- prowadzenie spraw dotyczących przejmowania na rzecz powiatu pojazdów nieodebranych z parkingów o których mowa w punkcie 17,
- w przypadku ogłoszenia stanu klęski żywiołowej - współpraca z Wydziałem Spraw Obywatelskich, Zdrowia i Zarządzania Kryzysowego w zakresie wymagania od przewoźników obowiązku zawarcia umowy o wykonywanie zadań przewozowych,
- tworzenie, zmiany i realizacja Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Powiatu Cieszyńskiego,
- organizowanie publicznego transportu zbiorowego na obszarze powiatu,
- zawieranie umów o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego,
- zarządzanie publicznym transportem zbiorowym na obszarze powiatu.
Do podstawowych zadań Pełnomocnika należy:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzeganie przepisów o ochronie tych informacji,
- okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
- opracowanie planu ochrony informacji niejawnych i nadzorowanie jego realizacji,
- szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,
- Pełnomocnik realizuje zadania w zakresie zdrowia, do których należą:
- ustalanie rozkładu godzin pracy aptek oraz harmonogramu dyżurów aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu cieszyńskiego,
- prowadzenie spraw związanych z nadawaniem lub zmianami statutu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
- prowadzenie spraw związanych z ogłaszaniem konkursu na stanowisko kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej,
- prowadzenie spraw związanych z powoływaniem rady społecznej przy samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej,
- współpraca w zakresie ratownictwa medycznego na terenie powiatu cieszyńskiego,
- informowanie o uprawnieniach i prawach pacjenta,
- informowanie o zasadach udzielania świadczeń zdrowotnych,
- przygotowanie i prowadzenie spraw związanych z podejmowaniem inicjatyw
o nadanie tytułów, odznaczeń i orderów dla osób zasłużonych dla ochrony zdrowia.