Śląsk Cieszyński „Polską Marką Turystyczną”
W poniedziałek, 16 września 2019 roku w Reducie Banku Polskiego w Warszawie odbyło się wręczenie tytułów w ramach projektu „Polskie Marki Turystyczne”.
W wydarzeniu uczestniczyli m.in. Witold Bańka, Minister Sportu i Turystyki, Anna Krupka, Sekretarz Stanu w MSiT oraz Robert Andrzejczyk, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej. – Polskie Marki Turystyczne to projekt, który ma popularyzować w Polsce turystykę zrównoważoną i zadbać o rozwój obszarów, które są prawdziwymi perłami na mapie Polski. Mogą one swoim pięknem i atrakcyjnością zainteresować nie tylko naszych rodaków, ale również coraz liczniejszą grupę zagranicznych turystów. POT zapewni głównym laureatom kampanię promocyjną na rynku krajowym i zagranicznym. Wykorzystamy do promocji tych obszarów m.in. targi turystyczne, zaprosimy tam dziennikarzy i blogerów oraz zorganizujemy dla ich zarządców warsztaty marketingowe. Zwycięzcy mogą także liczyć na promocję na narodowym portalu turystycznym i w social mediach POT – powiedział Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Robert Andrzejczyk.
- Działalność Euroregionu Śląsk Cieszyński, Stowarzyszenia „Olza” postrzegana jest przez pryzmat polsko-czeskiej współpracy transgranicznej. Jednym z jej filarów, nie tylko w kontekście granicy, jest jednak turystyka. Intensywne aktywności ponadlokalne prowadził w tym zakresie już protoplasta „Olzy” Związek Komunalny Ziemi Cieszyńskiej, który już od początku lat 90-tych mienionego wieku podejmował liczne, udane próby wspólnej promocji najpierw Ziemi Cieszyńskiej, a potem Śląska Cieszyńskiego. Dla nas poniedziałkowe wydarzenie ważne jest również z tego powodu, że nie zawiedliśmy zaufania naszych samorządów, także powiatowego, które powierzyły Stowarzyszeniu „Olza” rolę zarządcy marki, ale i z uwagi na to, że, bo obok certyfikatu dla Śląska Cieszyńskiego, przyznany został on także marce Beskidy, z którą łączy nas bardzo wiele i we wdrażaniu, której również nasza Organizacja współuczestniczy. Certyfikat zapewne pomoże nam realnie w podejmowanych działaniach i staraniach na rzecz turystycznej promocji Śląska Cieszyńskiego, jednak nie czekamy biernie na to, co przyniesie przyszłość. Wdrażamy aktualnie, wśród licznych naszych projektów także te, które dotyczą promocji naszej marki: 3 transgraniczne (Wspólne dziedzictwo, Euroregion bez nudy, Pogranicze śląsko-morawskie) i 1 z regionalnych środków RPO (Mobilne śląskie), tłumaczy Bogdan Kasperek, dyrektor Biura Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy Regionalnej „Olza”.
Jaka jest historia marki „Śląsk Cieszyński”? - Wszystko zaczęło się od spotkania partnerów polskich i czeskich, w tym pana Bogdana Kasperka i Petra Kolčárka, na którym uzgodniliśmy, że wszystkie działania promocyjne będą robione pod wspólnym szyldem „Śląsk Cieszyński”. Od tamtej pory my jako Powiat Cieszyński staraliśmy się wydawać wszystkie materiały promocyjne pod tym właśnie szyldem. Chcieliśmy uniknąć „rozdrobnienia” środków finansowych na promocję poszczególnych samorządów czy instytucji. Duża ilość atrakcji turystycznych i możliwości zwiedzania ciekawych miejsc Śląska Cieszyńskiego jest tak ogromna, że trudno było to przełożyć na zwarty materiał promocyjny. W związku z tym zaczęliśmy budować tożsamość Śląska Cieszyńskiego, czyli najpierw badaliśmy samą tożsamość marki. Sukcesywnie to robiliśmy od 2014 r. Badaliśmy mocne i słabe strony, możliwości i zagrożenia marki. Badaliśmy też otoczenie marki, czyli jak promują się otaczające nas regiony i co ich wyróżnia. Przełożyło się to na stworzenie strategii marki, która dawała możliwość promowania Śląska Cieszyńskiego, wykorzystując różne jego cechy. Ostatecznie zwyciężyła jednak nasza ponad graniczność, czyli cecha Śląska Cieszyńskiego wynikająca z położenia po obu stronach granicy. Wykorzystujemy więc polsko-czeską granicę jako to, co nas łączy, a nie dzieli, wspomina Henryk Pieszka, Naczelnik Wydziału Kultury, Sportu, Turystyki i Organizacji Pozarządowych Starostwa Powiatowego w Cieszynie.
Najlepsi zarządcy marek turystycznych, którzy zgłosili się do udziału w projekcie, otrzymali tytuł: „Polska Marka Turystyczna” (uczestnik spełniający wytyczne w zakresie dobrych praktyk zarządzania i promocji marką turystyczną).
Tytuł „Polska Marka Turystyczna” otrzymali:
- Beskidy,
- Kraina Lessowych Wąwozów,
- Lublin,
- Śląsk Cieszyński,
- Toruń.
Czym w przyszłości powinna się stać marka Śląska Cieszyńskiego? - Chciałbym by marka Śląsk Cieszyński stała się lovebrandem - marką, która zaskarbi sobie serca odbiorców i będzie budziła w nich same pozytywne emocje. Osobiście bardzo się z marką Śląsk Cieszyński identyfikuję i wiem, że jej potencjał sprawi, że z czasem stanie się silna i rozpoznawalna nie tylko w naszym kraju, ale i poza jego granicami. To, że otrzymała certyfikat jako jedna z pięciu w Polsce, pokazuje, że moje nadzieje są w pełni uzasadnione, podsumowuje Mieczysław Szczurek Starosta Cieszyński.
Projekt „Polskie Marki Turystyczne” został opracowany przez MSiT we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną i zakłada stworzenie pakietów produktów turystycznych, tworzących jedną, spójną całość promowaną jako marka turystyczna. Został on także wpisany do Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Więcej aktualności
ZUS: Niemal 837 tys. informacji o przyznaniu wakacji składkowych. Kolejne w przygotowaniu
Świąteczna atmosfera w Międzyświeciu – uroczyste spotkanie Dyrektorów Szkół i Placówek Oświatowych
Komunikat Przewodniczącej Komitetu ds. Pożytku Publicznego
Rozstrzygnięcie otwartych konkursów ofert z zakresu pomocy społecznej
Szybkie menu
Powiat na mapie
43-460 Wisła
43-410 Zebrzydowice
Gminy:
Kategorie:
- PROJEKTY UNIJNE
- POWIATOWE INSTYTUCJE KULTURY
- POZOSTAŁE INSTYTUCJE KULTURY I ORGANIZATORZY IMPREZ
- SZPITALE
- SZKOŁY
- SCHRONISKA MŁODZIEŻOWE
- PORADNIE
- DOMY POMOCY SPOŁECZNEJ
- DOMY DZIECKA
- INNE
- POGOTOWIE RATUNKOWE
- INSPEKCJE, STRAŻE
- POLICJA
- STAROSTWO POWIATOWE W CIESZYNIE
- APTEKI
- NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA I NIEODPŁATNA MEDIACJA NA TERENIE POWIATU CIESZYŃSKIEGO